De Røde Sko Analyse
Det skyldes at hun selv vælger at tage Karen til sig. Derfor er det ikke en fortælling, der handler om det gode mod det onde. Det er derimod en historie, der er mere følelsesmæssige og virkelighedstro. Miljø og tid Der ikke givet nogle klare indikationer på, hvornår eventyret finder sted. Derfor antages det, at det foregår på omkring samme tid som H. Andersen selv levede. Miljøet er ude på landet, da der er marker, men også en kende by. Samtidig er det også et eventyr, der foregår i både et fattigt og dernæst mere rigt miljø. Personkarakteristik Den indre personkarakteristik bærer primært præg af, at hun er meget materialistisk. Er der tale om den ydre personkarakteristik, så er der i stedet mere fokus på, at det er en lille, fin og nydelig pige, der fødes og lever under fattige vilkår med sin mor. Efter hendes mors død, adopteres hun til mere velhavende vilkår. Morale Moralen og budskabet i det smukke eventyr af H. Andersen, er at man ikke skal lade sig tiltale af materielle fristelser, og at man ikke skal tilsidesætte sin tro for forfængelighed og stolthed.
De røde sko analyse france
I dette tilfælde er det skrevet af H. Andersen, og har også et kendt udgivelsesår. Derfor passer dette også perfekt til De Røde Sko. Dertil er det også et eventyr, hvor en ung skikkelse rejser væk fra hjemmet og skal gennemgå nogle prøver. I det her tillfælde er det Karen, der rejser væk og gennemgår disse prøvelser. For at få hjælp, skal de vise at de er værdige. Det skal Karen gøre ved at indrømme hendes synd, og så får hun hugget sine fødder af. Eventyret slutter typisk, når lykken er nået. I De Røde Sko er det når Karen har overvundet sin frygt, og vender tilbage til kirken, for at blive forløst fra smerten ved fødderne. Derfor slutter det hele med at hun bliver et fromt og uskyldigt menneske igen, der også ender i Guds rige, hvor hun selv ønsker at ende til sidst. Tal og magi Som det også gør sig gældende for et væld af øvrige eventyrer, så er der også gjort brug af det magiske 3-tal i De Røde Sko af H. Det er noget, der kommer til syne både tredje gang pigen har skoene på, men også tredje gang soldaten siger: "Hvilke dejlige dansesko, sid fast når I danser!
- De røde sko analyse critique
- Vejret i skive drive
- De røde sko analyse d
- De røde sko analyse 1
- De røde sko analyse de la
- De røde sko analyse du
De røde sko analyse paris
De røde sko analyse de
". Levende ting I eventyr er der ofte levende ting. Det er der også i De Røde Sko. Her der skoene blandt andet en levende ting, fordi de bliver forbandet af den gamle soldat med krykkestok. Han forbander nemlig hendes sko, da du hun skal konfirmeres. Her rækker hun nemlig sin fod ud for også at få skoene pudset ligesom den gamle kone. I denne forbindelse siger soldaten: "Se hvilke dejlige dansesko. Sid fast når I danser! ", mens han med hånden slår på skoens såler. På vej hjem gentager soldaten det, og hun kan ikke lade være med at danse lidt. Derfor tager den gamle kone skoene af hende. Mens den gamle kone ligger syg, skal Karen afsted til et bal. Til dette bal vælger hun at tage hendes røde sko på. Til ballet kunne hun ikke lade være med at danse. På vej hjem møder hun igen soldaten, der for tredje gang siger "Se hvilke dejlige dansesko. Sid fast når I danser! ". Derefter kunne Karen ikke stoppe med at danse igen, før hun fik hugget hendes fødder af. Arketyper Den gamle kone, der tager Karen til sig i De Røde Sko, er ikke en arktype, som det er tilfældet i Snehvide.